Een revolutionair project voor een V-vormig vliegtuig, ondersteund door de luchtvaartmaatschappij KLM en Airbus, heeft een grote stap voorwaarts gemaakt: de mockup ging voor het eerst van start en de video van deze mijlpaal is net gedeeld.

Hoewel het slechts een model is dat slechts 4,7% vertegenwoordigt van de grootte die het uiteindelijke vliegtuig zal hebben, is het een historisch feit voor de luchtvaartindustrie. En het is dat het de levensvatbaarheid van deze nieuwe configuratie heeft aangetoond en dat een vliegtuig met zo’n buitengewone romp effectief kan worden bestuurd.

Hoewel het model met een spanwijdte van ongeveer drie meter de vlucht in juli maakte, werd de video pas in september gepubliceerd. Volgens de makers van de Technische Universiteit van Delft in Nederland, zal deze configuratie tot 20% brandstof besparen in vergelijking met meer conventionele vliegtuigen. Dat komt omdat het een kleiner totaal oppervlak heeft, wat leidt tot een betere aerodynamica en lagere luchtweerstand.

In tegenstelling tot klassieke vliegtuigen zal het twee passagierscabines hebben waarvan de afmetingen vergelijkbaar zijn met die van de Airbus A320, die onder een bepaalde hoek met elkaar zullen worden verbonden waardoor de V-vorm ontstaat. Aan de zijkanten bevinden zich ook de brandstoftanks en vrachtcompartimenten.

Ondanks de moeilijkheden om de vluchtstabiliteit te behouden en het feit dat een landingsgestel beschadigd raakte toen het de grond raakte, ‘zou je kunnen zeggen dat dit een geslaagde test is’, vatte Roelof Vos, het hoofd van de project van de vliegende V.

Deze vlucht is ook van grote waarde voor de onderzoekers, omdat ze hierdoor nieuwe gegevens hebben kunnen verzamelen waarmee ze de ondervonden problemen kunnen oplossen. Zo realiseerden ze zich dat het zwaartepunt te ver naar achteren ligt, en dit zal slechts een van de aspecten zijn die verbeterd zullen worden voor de volgende vlucht die het model in 2021 zal maken.