Eileen Gray: pionier op het gebied van modern design

Geleid door een onvermoeibare nieuwsgierigheid werd Gray een van de meest relevante vrouwen in de creatieve wereld van de 20e eeuw.

Er zijn maar weinig ontwerpers die werken hebben geproduceerd die zo gevarieerd en buitengewoon zijn als Eileen Gray (1878-1976). De diversiteit van zijn talenten varieerde van de beroemde verstelbare tafel in verchroomd staal tot wandtapijten, schilderijen, meubels, interieurontwerp en architectuur.

Hij werd geboren in Ierland en emigreerde later naar Londen waar hij de beroemde Slade School of Design bezocht en kennis maakte met de Chinese laktechniek. Toen, in 1900, arriveerde hij in Parijs (waar hij af en toe woonde tot aan zijn dood) en maakte zijn eerste lakwerken vanaf 1914. Het scherm van Le Destin, gemaakt in opdracht van de kunsthandelaar Jacques Doucet, en Le Magicien de la nuits op twee voorbeelden van zijn grote talent. Vanaf de jaren 1920 begon Eileen aan interieurontwerp met vloerkleden, wandtapijten en haar eigen meubels. In die tijd reisde hij per boot naar Mexico en de tekeningen die hij van zijn hut maakte, zijn nog steeds bewaard gebleven, waaruit zijn voortdurende interesse blijkt voor het ontwerp van compacte ruimtes en meubels die zijn aangepast aan de functie, en voor moderne materialen.

Terug in Parijs opende Gray zijn Jean Désert-winkel waar hij zijn werken exposeerde in een volledig gecreëerde omgeving, die een modern en elegant concept bood. Onder invloed van Mart Stam maakte Eileen Gray gebruik van haar ontwerp van de stoel van verchroomd staal (1926) om haar buitengewone meubelserie te creëren, waaronder de verstelbare salontafel (E1027), lampen, de Bibendum fauteuil, slaapbanken en talrijke stoelen. Aangespoord door haar succes als ontwerper en door architect Jean Badovici, die het tijdschrift L’Architecture Vivante leidde, begon Eileen in 1926 haar werk als architect (hoewel ze geen voorafgaande opleiding had genoten) in een omgeving die kookte van buitengewone werken van Le Corbusier, van de Nederlandse JJ Oud, Gerrit Rietveld, Mart Stam, Theo van Doesburg en Jan Wils.

De werken van Eileen Gray getuigen van haar strijd tegen de arrogantie van een door mannen gedomineerd beroep; dat veracht of minimaliseert wat door vrouwen wordt gedaan. Om deze reden, en vanwege de Tweede Wereldoorlog, zijn er helaas maar weinig projecten gerealiseerd. Villa E-1027, aan de Côte d’Azur (1926-1929) valt op een uitzonderlijke manier op. Zoals ze al zei: “het huis is gebouwd voor iemand die van werken, sporten en het ontvangen van vrienden houdt”.

De woning is een werk waarin architectuur, interieurontwerp en meubilair werden geïntegreerd op een manier die tot dan toe niet was bereikt, en dat als precedent het werk had van Frank Lloyd Wright, de Oostenrijkers Josef Hoffmann en Otto Wagner, en de Schot Charles Mackintosh. Het hele huis profiteert van het prachtige uitzicht op zee. Het stijgt op kolommen die een groot terras en een logeerkamer op de begane grond verlaten; in die van toegang plaatste het de kamer, twee slaapkamers en de keuken. Ontworpen tot in het kleinste detail, zijn de vloerkleden, banken, lampen en meubels – waaronder de rugleuningstoel en fauteuil opvallen – in elke ruimte geïntegreerd.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *